Door Remy Teunissen op 24 juni 2016

Varend werkbezoek PvdA, Wetterwâlden Bûtenfjild.

De PvdA van Dantumadiel heeft samen met de andere afdelingen van de partij in Noordoost Fryslân, een varend werkbezoek afgelegd in het Bûtenfjild nabij de Falom.

In een prachtige boot ‘De Wilhelmina’ uit Kollum, en onder begeleiding van de heren Oege Hiddema en Sybren Ytsma, kreeg de groep daarbij uitleg over de activiteiten van de stichting Wetterwâlden Bûtenfjild. Het doel van de stichting is het recreatief door ontwikkelen van de natuurgebieden ten noorden van Feanwâlden. Dit doel realiseert de stichting vooral door verbindingen te leggen tussen bewoners, ondernemers en overheid, hun op nieuwe ideeën te brengen en vooral te helpen om te investeren in het gebied.

Het meest concrete plan is de Bûtenfjildtoute. Deze nieuwe vaarroute, vooral bedoeld voor elektrisch aangedreven sloepen, verbindt het natuurgebied Bûtenfjild met Leeuwarden en De Zwemmer nabij De Westereen.

Deze doorvaart wordt gerealiseerd door de provincie Fryslân en de gemeenten Dantumadiel en Tytjerksteradiel. Een woord van dank was er dan ook voor oud gedeputeerde Jannewietske de Vries en oud wethouder Siepie Hylkema die dit plan mede mogelijk hebben gemaakt. Als je van rust houdt en natuur, dan is het Bûtenfjild een uitdaging om doorheen te varen, te lopen of te fietsen en als het aan de stichting Wetterwâlden ligt straks ook te paard via een aantal nieuw ruiterroutes.