Door Remy Teunissen op 2 maart 2014

De PvdA bezoekt de wereld van ecologisch onderzoek.

Wat wij in ons land of in onze gemeente ook ondernemen, natuur en milieu en daarmee de leefbaarheid van mens, dier en omgeving, is onmiddellijk een onderwerp van de discussie. Dit is terecht want wij leven in een land waar veel mensen wonen, er een prima omgeving is voor land- en tuinbouw en een land dat al eeuwen heeft leren omgaan met (teveel) water.

Nu heeft de gemeente Dantumadiel een adviesbureau dat hier al 25 jaar onderzoek naar doet en overheden, bedrijven en natuurorganisaties adviseert hier over. Tijd dus voor de PvdA in Dantumadiel om op bezoek te gaan bij dit bureau, want een goed gebruik van ons landschap en de leefbaarheid is een van onze speerpunten. Het bureau Altenburg en Wymenga is gevestigd in villa ‘el dorado’ pal naast het spoor in Feanwâlden. In 2006 is dit pand aangekocht en daarna op bijzondere wijze verbouwd tot een kantoorgebouw. De villa en de tuin zijn behouden gebleven, toch is er een kantoorgedeelte aan de achterzijde gerealiseerd dat vanaf de straatkant niet zichtbaar is. Wij worden ontvangen door Hermane Groothof en later door Eddie Wymenga. Hermane verzorgt een rondleiding door dit bijzondere gebouw, een traditionele villa en een modern achtergedeelte. Verwarmt door aardenergie. Eddie Wymenga neemt ons mee in de wereld van de ecologie. Voor veel opdrachten is het bureau vooral actief in Noord Nederland maar daarnaast ook in West Afrika. Er zijn projecten in Mali en Senegal en al deze projecten hebben als rode draad ‘Hoe beheers ik het water in relatie tot de landbouw’. Nederland leeft in een delta maar die Afrikaanse landen ook. Altenburg en Wymenga is een bureau dat betrokken is bij diverse projecten in Nederland. De Hondbossche zeewering laten verzanden, door zandsuppletie voor de kust, Een kronkelende rivier realiseren tussen wad en IJsselmeer, zodat vis van de zee het binnenland in kan komen en dan vooral het project “Better wetter”. Hoe kunnen economie en ecologie beter bij elkaar komen dan in dit project. Het is een zoektocht naar de meerwaarde van de opbrengst van het land, waarbij waterbeheer, landbouw en natuur zo bij elkaar gebracht wordt dat er een meerwaarde is voor alle partijen. Ecologie heeft bij Altenburg en Wymenga een bijzondere waarde. Een meerwaarde die in 2013 gewaardeerd is met de ondernemersprijs van Noord-Oost Fryslân.